Jak se vyhnout zácpě

 

Většina případů zácpy je funkčního původu – je způsobena buď slabostí střevních svalů nebo nevhodnou stravou. Jestliže se však zácpa dostaví náhle, může to být příznak vážného střevního onemocnění, např. rakoviny tlustého střeva.

Běžnou chronickou zácpu je nutné léčit hygienicko-dietetickými opatřeními. Střeva by opět měla přivyknout normální činnosti, měla by zesílit střevní muskulatura, aby se usnadnil postup stolice.

Zácpou podle odhadů trpí asi třicet procent dospělé populace. Toto číslo ale může být daleko vyšší. Zácpa není ničím neobvyklým a zvláštním, pro většinu lidí ale představuje tabu, o kterém nechtějí mluvit ani se svými nejbližšími. Na to, aby se svěřili lékaři, jim problém mnohdy přijde banální, nebo dokonce trapný. A vůbec si neuvědomují, jaká rizika toto onemocnění přináší.

Některé příčiny způsobující zácpu

  • strava velmi chudá na vlákninu a nedostatečný pitný režim (průměrná denní potřeba vlákniny 30 g),
  • nedostatek pohybu,
  • časté užívání projímadel (laxativ) ve formě čajů, čípků, kapek či tablet,
  • nervové vypětí, změna prostředí – např. na dovolené, změny v každodenním programu, také vědomé potlačování spontánního pocitu k nucení např. na návštěvě, v cizím prostředí vede k vymizení pocitu k nucení a následně k zácpě,
  • překážka ve střevech, např. nádor nebo zauzlení střev,
  • častý je vznik zácpy v těhotenství kvůli hormonálním změnám a omezení pohyblivosti střev,
  • některé léky (jejich vedlejší účinek) nebo potraviny (čokoláda, borůvky),

Jak zácpu zvládnout a jak ji předcházet:

  • Ihned po ránu vypijte na lačno 1 až 2 sklenice vody. Během den pak vypijte minimálně 4 až 6 dalších sklenic.
  • Hýbejte se – dostatek pohybu vede i ke správné funkci střev. Postačí půlhodinová každodenní procházka.
  • Konzumujte potraviny s vysokým obsahem vlákniny, např. celozrnné pečivo, luštěniny, ovoce a zeleninu.
  • Nepoužívejte delší dobu projímadla bez lékařského doporučení, jejich užívání může střeva poškodit.
  • V úporných případech užijte namočené sušené švestky, nebo jablka, fíky, jahody, sušené meruňky, někomu pomáhá i česnek, otruby, lněné semínko či Psyllium (vláknina jitrocele indického).  

Zácpa často provází typické redukční diety, zvláště když se při nic jí hodně masa, mléka a mléčných výrobků. Žádná z těchto potravin neobsahuje rostlinnou vlákninu (celulózu), která je nezbytná pro správnou činnost střev. Jejím nejlepším zdrojem jsou celozrnné obiloviny a ovoce.

 Literatura:

MUDr. Jarge D. Pamplona Roger:

Zdravá snídaněVychutnej život, Praha 1995